Heeft u het idee dat uw zakelijke mogelijkheden op de Nederlandse markt aan het opdrogen zijn? Dan is voor veel ondernemingen het een logische stap op in het buitenland de mogelijkheden te onderzoeken. Welk land voor het beste aansluit bij de bedrijfsstrategie is natuurlijk per organisatie afhankelijk. Bij veel webshops zien we dat ze een stap maken naar onze zuiderburen: België.

Hoe krijg ik voet aan de grond in het buitenland?

We merken echter dat expansie naar het buitenland niet zo eenvoudig is als de meeste organisaties denken. Een strategie is namelijk niet zomaar te kopiëren naar een ander land. Je hebt te maken met cultuurverschillen van verschillende landen. Maar ook de wet- en regelgeving is vaak anders. Een product dat verkocht wordt in Nederland is misschien wel verboden in het buitenland.

Daarnaast moet u in een ander land ook een brandname opnieuw opbouwen. Maar hoe groot is de doelgroep in het buitenland en hoe kan ik deze doelgroep het beste bereiken. Dit is uiteraard geheel afhankelijk van het type doelgroep. Maar in bijna alle gevallen kunt u gebruik maken van direct marketing.

Direct marketing inzet

Op het gebied van marketingactiviteiten en branding wordt veel gebruik gemaakt van direct marketing. Deze methode wordt gebruikt om direct te kunnen communiceren met leads. Vaak wordt dit door middel van telefonisch contact of een e-mailcampagne gedaan.

Voor telefonisch contact, of cold calling, wordt in veel gevallen een call center ingeschakeld. Zeker vroeger werd deze methode veelvuldig gebruikt. Vandaag de dag zien we deze methode wel minder gebruikt worden. In Nederland kennen we de zogenaamde bel-me-niet registers. Maar ook in het buitenland zien we dat deze methode minder wordt ingezet. Daarnaast is dit een vrij dure en tijdrovende methode om in te zetten. In veel gevallen wordt deze methode ook niet gewaardeerd door de lead.

Een direct mail is daarom een laagdrempelige manier om in te zetten. Deze methode komt namelijk een stuk minder agressief over en is ook een stuk voordeliger waardoor u meer budget overhoudt voor andere activiteiten. Maar hoe komt u nu aan de contactgegevens van uw doelgroep. Daarvoor zijn gelukkig partijen die gespecialiseerd zijn in direct marketing. U kunt bijvoorbeeld een database met adressen in België krijgen voor uw direct mail campagne. Zeker bij het gebruik van een e-mailcampagne is ook het resultaat zeer goed te monitoren.

Er zijn mogelijkheden genoeg om uw doelgroep in het buitenland te bereiken. Laat u dus niet afremmen door de landgrenzen!